آلبورد - تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی چیست و چه تعاریفی دارد؟

تجارت الکترونیکی و تعاریف آن

در این مقاله از آلبورد، قصد داریم در مورد تجارت الكترونيكي و تعاریف ارائه شده در مورد آن، صحبت کنیم و هریک از تعاریف را بیان کنیم.

تجارت الكترونيكي طي ساليان اخير با استقبال گسترده جوامع بشري روبرو شده است. امروزه كمتر شخصي را مي توان يافت كه واژه فوق براي او بيگانه باشد. نشريات، راديو و تلويزيون بصورت روزانه موضوعاتي در رابطه با تجارت الكترونيكي را منتشر و افراد و كارشناسان از زواياي متفاوت به بررسي مقوله فوق مي پردازند.

شركت و موسسات ارائه دهنده كالا و يا خدمات همگام با سير تحولات جهاتي در زمينه تجارت الكترونيكي در تلاش براي تغيير ساختار منطقي و فيزيكي سازمان خود در اين زمينه مي باشند. تجارت قبل از بررسي «تجارت الكترونيكي»، لازم است در ابتدا يك تصوير ذهني مناسب از تجارت سنتي را ارائه نمائيم .

با مفهوم تجارت آشنا شویم

تجارت در ساده ترين نگاه مبادله كالا و خدمات به منظور كسب درآمد است. زندگي انسان مملو از فرآيند هاي تجاري بوده و تجارت به صورت هاي مختلف در آن نمود پيدا كرده است .زمانيكه كالاي مورد نظر خود را از يك فروشگاه خريداري مي كنيم در تجارت شريك و فرآيند هاي آن درگير شده ايم. در صورتي كه در شركت و موسسه يا كارخانه اي مشغول به كار هستيم كه كالايي را توليد مي نمايد درگير يكي ديگر از زنجيره هاي تجارت شده ايم.

صورت هاي مختلف تجارت

صورت هاي مختلف تجارت فارغ از رويكرد و سياستي كه در پس آنها نهفته است در ويژگي هاي ذيل مشتركند :

  • خريداران: افرادي كه با استفاده از پول خود قصد خريد كالا و يا استفاده از خدمات را دارند.
  • فروشندگان: افرادي كه كالا و خدمات مورد نياز خريداران را ارائه مي نمايند.فروشندگان را مي توان در دو گروه عمده طبقه بندي نمود:
  • خرده فروشان: كالا و خدمات را مستقيما در اختيار متقاضيان قرار مي دهند.
  • عمده فروشان: كالا و خدمات خود را در اختيار خرده فروشان و ساير موسسات تجاري قرار مي دهند.
  • توليد كنندگان: افرادي كه كالا و يا خدماتي را توليد مي نمايند تا فروشندگان آنها را در اختيار خريداران قرار دهند. يك توليد كننده با توجه به ماهيت خود همواره يك فروشنده نيز خواهد بود. توليد كنندگان كالاي توليدي خود را به عمده فروشان و خرده فروشان و يا مستقيما به مصرف كنندگان مي فروشند.

تعاريف تجارت الكترونيكي

تجارت الكترونيكي راه و روش جديد كسب و كار، بصورت الكترونيكي و با استفاده از شبكه ها و اينترنت مي باشد. در اين روش فرايند خريد و فروش يا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طريق شبكه هاي كامپيوتري و مخابراتي از جمله اينترنت صورت مي گيرد. تعاريف متعددي از تجارت الكترونيكي،با توجه به ديدگاه هاي مختلف ارائه شده است كه در زيل به برخي از آنها اشاره مي شود:

  1. از ديدگاه ارتباطات:

تحول خدمات، كالا و محصولات اطلاعاتي از طريق خطوط تلفن، شبكه هاي كامپيوتري و ساير وسائل ارتباطي .

  1. از ديدگاه تجاري:

ابزاري است كه كسب و كارهاي مختلف، شركاي آنها و مشتريان آنها را قادر مي سازد كه موضوعاتي چون كيفيت خدمات، سرعت تحويل و … را ارتقاء و موضوعاتي همچون هزينه ها را كاهش دهند .

  1. از ديدگاه فرايند كسب وكار :

تجارت الكترونيكي بكارگيري فناوري براي خودكارسازي تبادلات كسب وكار و جريان كار استازديدگاه خدماتي: تجارت الكترونيكي، ابزاري است كه ازخواسته هاي دولت ها، شركت ها، مصرف كنندگان و مديريت در جهت كاهش هزينه اي ارائه خدمات در راستاي بهبود كيفيت محصولات و خدمات و افزايش سرعت تحويل خدمات پشتيباني مي كند.

  1. از ديدگاه آموزشی:

تجارت الكترونيك شرايط لازم را براي آموزش الكترونيكي در مدارس، دانشگاه ها و ديگر سازمان ها از جمله سازمان هاي كسب وكاري فراهم مي كند.

  1. از ديدگاه مشاركتي:

تجارت الكترونيكي چهار چوبي است كه شرايط لازم را براي شراكت افراد در داخل سازمان و حتي خارج از سازمان فراهم مي كند.

  1. از ديدگاه فن آوري اطلاعات:

آن دسته از كاربردهاي فن آوري اطلاعات كه به صورت سيستمي براي پشتيباني و پيشرفت دادن جريان كاري و مبادلات تجاري ايجاد شده است.

  1. تعريف تجارت الكترونيكی از ديدگاه جامعه:

تجارت الكترونيكي مكاني را براي افراد يك جامعه فراهم مي كند تا بتوان در آن مكان آموزش ببينند، مشاركت كنند و با يكديگر تعامل داشته باشند.

واژه كسب وكار الكترونيكي و ارتباط آن با تجارت الكترونيكي

بعضي از افراد واژه تجارت را تنها براي توصيف مبادلاتي كه بين شركاي كسب وكار انجام مي شود، بكار مي برند. تعريف تجارت با اين ديدگاه ،منجربه سطحي نگري در واژه تجارت الكترونيكي خواهد شد.بنابراين براي جبران اين سطحي نگري از واژه معادل كسب وكار الكترونيكي استفاده مي كنند تا بتوانند ديدگاه همه جانبه آنرا بخوبي نشان دهند. كسب و كار الكترونيكي تعريفي گسترده از تجارت الكترونيكي است كه نه تنها شامل خريد و فروش محصولات و خدمات بلكه شامل ارائه خدمات به مشتريان ،مشاركت شركاي كسب و كاري، آموزش الكترونيكي و مبادلات الكترونيكي درون سازماني مي شود.

شرکتی که که بخاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تبلیغات خود را متوقف می‌کند. مانند کسی است که برای صرفه‌جویی در وقت ساعتش را متوقف کند. «هنری فورد»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *