تبلیغات موبایلی چیست-آلبورد allboard.ir (1)

تبلیغات موبایلی چیست و عوامل موثر بر پذیرش اینگونه تبلیغات کدام اند؟

نقش تلفن های همراه در تبلیغات

در عصر حاضر بازارهای انبوه به دلیل رقابت شدید تقسیم‌شده‌اند. همچنین، رسانه‌های همگانی موجب شده‌اند بسیاری از ارتباطات بازاریابی غیرشخصی جای خود را به ارتباطات بازاریابی فردبه‌فرد بدهند. با گسترش روزافزون دستگاه‌های موبایل، تجارت و بازاریابی الکترونیکی از اینترنت فراتر رفته و در تلفن‌های همراه نمایان شده است.

تبلیغات موبایلی چیست-آلبورد

در چند سال اخیر، فناوری ابزارهای موبایل به‌سرعت رشد کرده است؛ بنابراین، نسل‌های جدید و پیشرفته تلفن همراه به وجود آمده است. درنتیجه، امکان بهره‌گیری از تمام خصوصیات رسانه‌ها، ارائه تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، ارائه تبلیغات متناسب بازمان و مکان و ارائه خدمات به‌موقع به کاربر را فراهم کرده و بهره‌وری پیام‌های تبلیغاتی را افزایش داده است.

ماندگاری تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی ماندگاری زیادی دارند، بلافاصله از دید مخاطب دور نمی‌شوند و میزان پاسخگویی آن‌ها نسبت به رایانامه یا تلویزیون بیشتر است. موارد گفته‌شده، پتانسیل زیاد تبلیغات از طریق موبایل را نشان می‌دهد.
با توجه به اینکه تبلیغات موبایلی به‌تازگی آغازشده است، سازمان‌ها گونه‌های مختلف آن را می‌آزمایند و هنوز به مدل تضمین‌کننده استفاده اثربخش از این تبلیغات دست نیافته‌اند. مشکل اصلی این است که به دلیل هزینه کم پیام کوتاه، در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی، بسیاری از شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن اطلاعات شخصی و زمان و مکان افراد، پیام‌های تبلیغاتی را به‌صورت انبوه ارسال می‌کنند.
در نتیجه، بسیاری از افراد به دلیل استفاده غیرمسئولانه از این ابزار، به‌شدت آزرده می‌شوند که به راین اساس تصویر آن شرکت و سازمان در ذهن مشتری تخریب می‌شود و سرمایه بسیاری به هدر می‌رود.

موفقیت این تبلیغات به پذیرش آن از سوی مخاطب بستگی دارد؛ بنابراین، باید عوامل مؤثر بر نگرش و تمایل مشتریان به پذیرش تبلیغات را شناسایی کرد، زیرا ایجاد نگرش و تمایل مثبت به پذیرش یکی از مهم‌ترین گام‌ها در تبلیغات موبایلی است که به شکل‌دهی رفتار مناسب مخاطبان منجر می‌شود.

تبلیغات موبایلی چیست-آلبورد

عوامل ارتباطات بازاریابی شامل ارزشمند بودن، تعامل‌پذیری، سرگرم‌کنندگی، شخصی‌سازی، رنجش و آزردگی، اعتبار و مشوق‌ها تجزیه‌وتحلیل شده است. امید است این مقاله به شرکت‌ها و سازمان‌ها در ارائه اثربخش و موفق تبلیغات و خدمات موبایلی و استفاده از پتانسیل بالای این رسانه ارتباطی کمک کند.

تبلیغات موبایلی

طبق تعریف انجمن بازاریابی موبایلی، تبلیغات موبایلی پیام‌های تبلیغاتی را از طریق گوشی‌های تلفن همراه، پی دی‌ای‌ها یا دیگر دستگاه‌های ارتباطات بی‌سیم به کاربران منتقل می‌کند. به‌طورکلی، تبلیغات موبایلی انتقال یک پیام درباره محصولات و خدمات است که از طریق دستگاه‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد.
تبلیغات موبایلی با پیامک آغاز شد و اکنون با توجه به طبقه‌بندی انجمن بازاریابی موبایلی، گزینه‌ها و ابزارهای مختلفی می‌توانند برای ارتباطات بازاریابی موبایلی استفاده شوند که عبارت‌اند از: وب سراچه‌های تلفن همراه، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، سرویس پیام کوتاه، سرویس پیام چندرسانه‌ای، ویدئو و تلویزیون.
از مهم‌ترین ویژگی‌های تبلیغات موبایلی تعاملی و شخصی بودن است. در تبلیغات موبایلی تعاملات سریع، آسان، ارزان و مؤثر میان مشتریان و شرکت ایجاد می‌شود و می‌توان پیام‌های شخصی را بدون درنظرگرفتن تفاوت در زمان و مکان به مخاطبان هدف منتقل کرد.
از این رو، شرکت‌ها تبلیغات موبایلی را به عنوان بخشی از راهبردهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه پذیرفته‌اند. درحال حاضر، بیشتر شرکت‌های پیشرو در جهان مانند پراکتراندگمبل، مایکروسافت، دیسنی، کوکاکولا، سونی پیکچرز و مک دونالد، تبلیغات موبایلی را پذیرفته‌اند و هر سال آن را در بودجة بازاریابی خود درنظر می‌گیرند.

تعامل پذیری

تعامل به عنوان درجه‌ای تعریف شده است که دو یا بیش از دو بخش در ارتباطات می‌توانند بر یکدیگر، رسانة ارتباطی و پیام‌ها تأ ثیر بگذارند. تعامل از طریق برنامه‌های کاربردی دستگاه موبایل ایجاد می‌شود که ارتباطات دوسویه میان بازاریاب و مشتریان بالقوه را آسان می‌کند.

بازاریاب‌هایی که می‌خواهند از کانال‌های ارتباطی تلفن همراه به صورت اثربخش استفاده کنند، باید درکی دربارة چگونگی ارزیابی مشتریان از تلفن همراه به عنوان منبع تبلیغات داشته باشند، زیرا تصور دربارة رسانة تبلیغاتی بر نگرش به تبلیغات فردی تأثیر می‌گذارد .
دستگاه‌های تلفن همراه اطلاعاتی را نمایش می‌دهند که موجب تعامل میان گیرنده و فرستنده می‌شود و مشتری می‌تواند به تبلیغات در آن واکنش نشان دهد. همچنین، این تبلیغات می‌تواند به شکل گیری رابطه با شرکت، محصول و نام تجاری و غنی سازی یک گروه بازاریابی یکپارچه منجر شود.
فعالیت‌های تبلیغات موبایلی امکان تعامل را افزایش می‌دهد، زیر ا موجب می‌شود مصرف کننده بازخورد فوری و مستقیمی نشان دهد و بر نگرش و استفادة آن‌ها از این نوع تبلیغ مؤثر است .

تبلیغات موبایلی چیست-آلبورد

رنجش و آزردگی

احساس رنجش و آزردگی در برابر تبلیغ، عامل مهمی در شکل گیری نگرش مخاطبان است که موجب کاهش اثربخشی تبلیغات می‌شود. تبلیغ آزاردهنده احساس ناراحتی، آزار، ناخوشایندی یا بی احترامی را به وجود می‌آورد. ممکن است برخی روش‌های تبلیغ کنندگان موجب آزار و رنجش مخاطبان شود.
دلیل اصلی انتقاد مردم از تبلیغات، آزاردهندگی آن است. تبلیغات موبایلی می‌تواند اطلاعات مختلفی را ارائه کند که به آشفتگی مخاطب درزمینه اطلاعات و درنهایت واکنش منفی وی منجر شود. رنجش مصرف کننده/ کاربر بر نگرش مخاطب به تبلیغات موبایلی تأثیر می‌گذارد. رنجش از تبلیغات، تأثیر منفی بر تبلیغات موبایلی دارد.

شخصی سازی

تبلیغات موبایلی پتانسیل بالایی برای شخصی سازی دارد و به بازاریاب‌ها امکان می‌دهد از بازخورد مشتریان برای سفارشی کردن و شخصی سازی پیام‌ها استفاده کنند و اطلاعات دربارة اولویت‌های مصرف کنندگان را در راستای بهبود محصولات و خدمات آینده جمع آوری کنند. بنابراین، پیام‌های تبلیغاتی را می‌توان براساس اطلاعات دریافتی از طریق تعامل با کاربر در مراحل اولیه یا از طریق پیشینة عادت‌های خرید کاربران شخصی سازی کرد.
این مورد نیز تأییدشده است که شخصی‌سازی پیام با در نظر گرفتن زمان، مکان و تمایلات مصرف‌کننده و شخصی‌سازی محتوای پیام با توجه به ویژگی مصرف‌کننده بر نگرش به تبلیغات موبایلی و تمایل به پذیرش آن تأثیر می‌گذارد.

سرگرم‌کنندگی

سرگرمی نشان دهنده احساس لذت و خوشحالی مشتریان از پیام است . خدمات سرگرم‌کننده می‌تواند وفاداری مشتری را افزایش دهد و موجب افزایش ارزش مشتریان شود. گوشی‌های پیشرفته تلفن همراه طیف گسترده‌ای از تبلیغات را باقابلیت نمایش آنلاین توصیف محصول، تصاویر، موسیقی پس‌زمینه، فیلم‌ها، انیمیشن‌های تجاری و بازی‌های بازاریابی ارائه کرده‌اند.

مشتریان می‌توانند با استفاده از اینترنت تلفن همراه محصولات و خدمات را جست‌وجو کنند و با استفاده از دیگر خدمات سرگرم شوند. تبلیغات موبایلی چیست-آلبورد
بسیاری از خدمات موبایلی سرگرم‌کننده است و سرگرمی خدمات تلفن همراه می‌تواند موجب ایجاد تمایل و درنهایت پذیرش مشتریان شود. سرگرم‌کنندگی پیام‌های تبلیغاتی موجب افزایش ارزش درک شده تبلیغات می‌شود و سرگرم‌کنندگی پیام‌های تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت پیام‌های تبلیغات موبایلی و از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر نگرش مخاطب به تبلیغات موبایلی است.

خدمات سرگرم‌کننده می‌تواند وفاداری مشتری را افزایش دهد و موجب افزایش ارزش آن‌ها شود. ازآنجاکه انسان‌ها به‌طور طبیعی بازی را دوست دارند، ارائه بازی‌ها و جوایز از طریق پیام کوتاه موجب افزایش مشارکت آن‌ها می‌شود. این ویژگی‌ها می‌تواند برای درگیری ژرف‌تر مشتریان در تبلیغات استفاده شود و به آشنایی بیشتر با این خدمات یا محصول کمک کند؛ بنابراین، پیام تبلیغاتی سرگرم‌کننده در نظر مشتری مثبت‌تر تلقی می‌شود.

اعتبار

اعتبار، تصور مصرف‌کنندگان درباره صداقت تبلیغات و پیش‌بینی یا تحقق قراردادهای موردتوافق تعریف‌شده است که تا حد زیادی از رسانه‌های تبلیغاتی تأثیر می‌پذیرد؛ برای مثال، اعتبار پیام اینترنتی کمتر از پیام چاپی است. به‌طورکلی، اعتبار تبلیغات به درک صحت و اعتبار تبلیغات توسط مشتریان مربوط است و از طریق محتوای آگهی‌های ارائه‌شده ارزیابی می‌شود. اعتبار تبلیغات متأثر از عوامل مختلف به‌ویژه اعتبار شرکت و حامل پیام است.
اعتبار آگهی و تبلیغات، عاملی کلیدی در نگرش به تبلیغات موبایلی شناسایی‌شده است. اعتبار پیام تأثیر مثبت بر نگرش و تمایل به پذیرش و استفاده از خدمات تبلیغات موبایلی دارد.

مشوق‌ها

در روش تبلیغات مبتنی بر مشوق، به افراد موافق با دریافت تبلیغات موبایل پاداش مالی داده می‌شود. این روش بر تصمیم مشتریان و رفتار واقعی آنان برای دریافت ارائه مدلی برای بررسی تأثیر عوامل مربوط به ارتباطات تبلیغات موبایلی تأثیر بسیاری دارد. تخفیف در قیمت‌ها به‌منظور تشویق مشتریان، موجب جلب‌توجه آن‌ها می‌شود و درنتیجه فروشندگان از این حربه برای افزایش فروش استفاده می‌کنند.

تبلیغات موبایلی چیست-آلبورد

مشوق‌ها جذابیت زیادی برای مشتریان دارند. به مشوق‌هایی مانند دقایق رایگان تماس تلفنی، بازه زمانی رایگان برای ارسال پیامک، بازی‌ها یا آهنگ‌های زمینه رایگان و پاداش پولی بسیار توجه می‌شود. ارائه پاداش‌ها و مشوق‌ها، بر تمایل مصرف‌کنندگان به پذیرش تبلیغات موبایلی تأثیر می‌گذارد.
به راین اساس، ارزشمند بودن ارزشمندی به توانایی ارائه اثربخش اطلاعات مرتبط اشاره دارد. کیفیت اطلاعات یک شرکت در تبلیغات موبایلی، تأثیر مستقیم بر ادراک مصرف‌کننده از شرکت و محصولات آن دارد.

در ارائه اطلاعات از طریق دستگاه‌های تلفن همراه به کاربران، باید به نشان دادن ویژگی‌های کیفی مانند دقت، زمان مناسب و سودمندی توجه شود. البته ممکن است اطلاعات به‌صورت خودکار به مصرف‌کننده ارائه شود؛ بنابراین، مصرف‌کنندگان انتظار دارند پیام به آن‌ها ارتباط داشته باشد.

پذیرش تبلیغات موبایلی

بسیاری از بازاریاب‌ها بدون توجه به پذیرش تبلیغات از جانب مخاطب، فقط تبلیغات را ارسال می‌کنند و موجب رنجش مخاطب می‌شوند. ایجاد نگرش مثبت به تبلیغات موبایلی، از مهم‌ترین گام‌ها برای پذیرش این تبلیغات است، اما این مسئله به‌تنهایی کافی نیست و تبدیل گرایش استفاده از تبلیغات موبایلی به پذیرش تبلیغات موبایلی و شکل‌دهی مناسب کاربران بسیار مهم و ضروری است.

شرکتی که که بخاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تبلیغات خود را متوقف می‌کند. مانند کسی است که برای صرفه‌جویی در وقت ساعتش را متوقف کند. «هنری فورد»

One Comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *